Alles over de BeNeLiga voetbal

BeNeLiga voetbal is een nieuwe gezamenlijke voetbalcompetitie voor clubs uit Nederland en België. De BeNeLiga is nog niet definitief, maar de plannen zijn al vergevorderd. De voetbalbonden uit beide landen staan positief tegenover het idee, en álle Belgische clubs staan unaniem achter de komst van de nieuwe competitie.

31-03-2022: De BeNeLiga gaat niet meer door! De Nederlandse clubs hebben het project stopgezet, vanwege onvoldoende draagvlak.

BeNeLiga
Landen: Nederland en België
Seizoen: 2025/26
Clubs: 18
Nederlandse clubs: 10
Belgische clubs: 8
Wedstrijden: 306 (34 per team)
Europese tickets: 7

In 2019 zijn de partijen, inclusief beide nationale voetbalbonden, gestart met een onderzoek naar de haalbaarheid van de BeNeLiga. De conclusies zijn positief en gaven een basis voor verder onderzoek. Uit het tweede onderzoek bleek eveneens dat de competitie tussen Nederland en België significant grotere financiële en sportieve groeimogelijkheden biedt.

Op 31 maart 2022 is het project stopgezet, omdat men niet de volledige steun van andere clubs en supporters kreeg.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Voordelen van de BeNeLiga

    Uiteraard vindt de BeNeLiga enkel doorgang als er voordelen mee behaald zullen worden. Dit zijn de voordelen van de BeNeLiga:

    • 3-5 maal meer topwedstrijden
    • Een grotere rol in Europa spelen
    • Meer internationale aandacht en toewijding van fans
    • Gelijkwaardige tegenstanders in de BeNeLiga en in de twee nationale competities
    • Er ontstaat een aantrekkelijker en eenvoudiger format voor elke profklasse
    • Kleinere clubs kunnen in de nationale competitie prijzen winnen en promoveren
    • Alle clubs gaan er financieel op vooruit

    Nadelen van de BeNeLiga

    De nadelen van de BeNeLiga dienen vergeleken te worden met de toekomstige situatie van de Eredivisie en de Pro League, en niet met de situatie van het heden. De sportieve achterstand van beide competities ten opzichte van de grote voetballanden wordt namelijk steeds groter.

    • Grotere reisafstanden voor spelers en supporters
    • Geen topwedstrijden meer voor lagere clubs
    • Minder tickets voor Europees voetbal
    • Eigen voetbalcultuur gaat verloren

    De eerste plannen voor een BeNeLiga

    Al sinds 1996 wordt er gesproken over het samengaan van de Nederlandse en Belgische voetbalcompetitie voor mannen. Destijds werden de plannen voor een BeNeLiga naar de prullenbak verworpen vanwege organisatorische redenen. De eisen voor de stadions en de verdeling van de inkomsten vormden bijvoorbeeld een obstakel.

    Bondscoach Marco van Basten haalde in 2006 het stof weer van de plannen en durfde weer te spreken over een mogelijke BeNeLiga. In 2009 wilde KNVB-voorzitter Michael van Praag een onderzoek instellen naar de haalbaarheid. Telkens gingen veel clubs niet akkoord met de plannen, omdat de kans bestond dat enkel de topclubs zouden profiteren van het samengaan.

    BeNeLiga voetbal logo
    Logo BeNeLiga voetbal

    Wijzigende plannen van de UEFA

    In 2017 zijn PSV, Ajax en Anderlecht bij de UEFA geweest om te spreken over een gezamenlijke competitie voor Nederland en België. Daarbij gaf de Europese voetbalbond aan dat ook zij het plan wel zagen zitten, maar de UEFA gaf het onderzoek niet de hoogste prioriteit.

    De UEFA onderzoekt namelijk of de opzet van de Champions League en Europa League veranderd kan worden naar een competitie met promotie en degradatie. Een ticket voor deze Europese toernooien wordt in deze opzet niet meer via de nationale competities verkregen.

    Vanwege de gewijzigde plannen en de alsmaar sterker wordende top 5, zijn meer landen een samenwerking aan het onderzoeken. Ierland en Noord-Ierland hebben hun idee al officieel ingediend bij de UEFA, en ook de Scandinavische landen en de Balkan bekijken de plannen.

    De clubs in de BeNeLiga zullen sterker worden, zodat ze weer kunnen aanhaken bij het Europese topvoetbal.

    Samen sterk door de BeNeLiga voetbalcompetitie

    Om de concurrentie aan te (blijven) gaan met andere grote Europese competities, moeten beide buurlanden samenwerken in de vorm van de nieuwe BeNeLiga. In de huidige tijd waarin er enorm grote bedragen omgaan in de voetbalwereld, proberen de bonden via een gezamenlijke competitie betere contracten af te sluiten met sponsoren en tv-bedrijven.

    Begin 2019 zijn de gesprekken weer opgepakt voor de Nederlands-Belgische voetbalcompetitie. 10 voetbalclubs uit beide landen schoven in Eindhoven bij elkaar aan tafel om te praten over het vervolg van de plannen voor een BeNeLiga. Ook waren de Belgische en Nederlandse voetbalbonden voor de eerste keer aanwezig bij de gesprekken.

    Doordat de kloof tussen de topcompetities en andere landen steeds groter wordt, draait de UEFA haar mening bij en steunt het idee voor gezamenlijke competitie. De BeNeLiga zal de zesde competitie van Europa worden, achter Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland.

    Positie Nu Punten
    1 Spanje 102,3
    2 Engeland 90,5
    3 Duitsland 74,8
    4 Italië 70,7
    5 Frankrijk 59,2
    6 Portugal 49,4
    7 Rusland 45,5
    8 België 37,9
    9 Oekraïne 36,1
    10 Nederland 35,8

    Het aantal punten per land is gebaseerd de UEFA-coëfficiënten van het seizoen 2019/20.

    De BeNeLiga zou 51,6 punten hebben verzameld, waarmee het op de 6e plaats komt en de jacht kan openen op plek 5.

    Goedkeuring van de UEFA voor een nieuwe competitie

    De vraag of de UEFA de nieuwe competitieopzet goedkeurt is nog niet definitief beantwoord. Momenteel hebben de landen gezamenlijk 10 Europese tickets te verdelen, en men hoopt dat de BeNeLiga uiteindelijk ook 10 tickets zal krijgen.

    Per land worden de Europese tickets tot 2024 als volgt verdeeld:

    • Nummer 1: 1 ticket voor de groepsfase van de Champions League
    • Nummer 2: 1 ticket voor de kwalificatieronde van de Champions League (2e ronde voor Nederland en 3e ronde voor België)
    • Nummer 3: 1 ticket voor de 3e kwalificatieronde van de Europa Conference League
    • Nummer 4: 1 ticket voor de 2e kwalificatieronde van de Europa Conference League
    • Bekerwinnaar: 1 ticket voor de play-offs van de Europa League

    Hierdoor zullen evenveel clubs naar de Champions League, Europa League en Europa Conference League stromen. Zowel België als Nederland zullen in de nieuwe opzet en competitieformat van de BeNeLiga 5 teams naar de (voorronden van de) Europese toernooien mogen sturen.

    Onlangs heeft UEFA-voorzitter Ceferin echter aangegeven dat hij het niet ziet zitten om maar liefst 10 tickets aan één competitie te schenken. Ook is hij geen voorstander van het idee om elk land afzonderlijk te behandelen (dus 5 tickets per land), terwijl het een gezamenlijke competitie betreft.

    De laatste ontwikkelingen rondom het aantal Europese tickets voor de BeNeLiga lijken niet erg positief. Men gaat ondertussen niet meer uit van 10 tickets, maar slechts 7. Dit betekent dat clubs uit de subtop het moeilijker gaan krijgen om Europees voetbal te gaan spelen.

    Een BeNeLiga in 2025

    Mogelijk start in 2025 het eerste seizoen van de BeNeLiga voetbal voor mannen. Tot die tijd is men hard bezig om de plannen concreet te maken. Ook zal men de supporters en overheden betrekken bij de gang van zaken.

    Het jaar 2025 zou het eerste jaar van de nieuwe voetbalcompetitie kunnen zijn, aangezien dan de tv-rechten opnieuw verdeeld gaan worden. Dan worden er nieuwe afspraken gemaakt over de hogere prijs van de rechten en de doorstroming van de inkomsten naar lagere divisies en clubs.

    Momenteel zijn de tv-rechten nog in handen van ESPN (voorheen Fox Sports).

    BeNeLiga stopgezet wegens gebrek aan draagvlak

    De BeNeLiga is stopgezet wegens gebrek aan draagvlak. De andere voetbalclubs waren het niet volledig eens met de plannen en ook onder de voetbalsupporters heersten negatieve gevoelens tegenover het project.

    Ondanks dat feiten uit de onderzoeken positief waren en er zelfs met de voorzitter van de UEFA is gesproken, hebben de topclubs toch besloten om de gesprekken over de BeNeLiga te beëindigen.

    Het initiatief tot stoppen kwam van de Nederlandse clubs, terwijl de Belgische teams juist erg enthousiast waren over het idee. Wellicht speelt hierin mee dat de Nederlandse clubs het uitgerekend dit seizoen goed doen in Europa, terwijl de prestaties van Belgische teams enigszins tegenvalt.

    Dit is echter niet de eerste keer dat de plannen in de ijskast worden gezet, en wellicht worden de gesprekken over een gezamenlijke competitie met Nederland en België over een aantal jaar weer hervat.

    Datum gepubliceerd: 14-06-2019 | Datum bijgewerkt: 02-10-2023 | Auteur:

    Reageer op 'BeNeLiga voetbal - competitie voor Nederland en België'


    82 reacties op 'BeNeLiga voetbal - competitie voor Nederland en België'

    Henri

    Het zou jammer zijn om met de Jupiler Pro League te beëindigen want het is een van de oudste voetbal competities ter wereld, maar langs de andere kant zou je bij d BeNeLige veel meer spannendere wedstrijden hebben.

    Geplaatst op 01-08-2023 om 13:31
    Jan

    Goed idee toch. Als kleine clubs alleen het stadion vol krijgen bij wedstrijden tegen Ajax etc dan geeft dat dus aan dat die mensen niet voor de kleine club zijn, wellicht Ajax supporters uit de provincie die niet naar Amsterdam willen rijden.
    Maak dan wel nog een tweede en derde divisie met Belgie en NL, waarin de tweede divisie dus relatief veel geld krijgt om de aansluiting met de beneliga te houden.
    En tevens dwingt verandering ook tot opnieuw nadenken, vaak worden we er alleen maar beter van.

    Geplaatst op 10-03-2023 om 05:30
    Good

    Dom heel dom dat de Nederlandse club niet akkoord gingen. Die boeren daar weten niks ok verder te komen het oude scharrel spel werkt niet er moet meer en zo komen we nooit ver!!! Laat deze project door gaan want het idee is goed. Ver reizen boeien in Engeland, Spanje, Frankrijk, en Italië gebeurd dat ook! That’s life.

    Geplaatst op 13-08-2022 om 17:08
    SCH-mantsje!

    Ik als Heerenveen fan ben hier een groot voorstander van... Je wilt toch een keer naar een hoger niveau met je club dan is dit dé kans. De tv gelden zullen aanzienelijk hoger worden, net als inkomsten van sponsors, dit i.c.m. de kwalitatieve goede opleidingen in Nederland als zowel Belgie zou het wel eens heel leuk kunnen uitpakken voor de clubs. Én die Europese tickets... met zo'n top competitie gaat er wel goed gepresteerd worden op Europees niveau, dan komen die extra tickets vanzelf wel.

    Jammer dat het gros van de mensen altijd bang is voor veranderingen.

    Geplaatst op 17-05-2022 om 00:56
    Don Juan

    Als Vlaanderen, (incl Zuid Brabant en West Limburg) zich aansluiten de rest van de Nederlanden dan is het allemaal opgost. 2 Waalse ploegen naar de Ligue1. En Brussel isnuiteraard de nieuwe (en oude) hoofdstad van de Nederlanden.

    Geplaatst op 12-05-2022 om 19:14
    Ronald

    Het is onvermijdelijk dat de Beneliga er op den duur komt omdat de afstand tot de 5 grote landen alleen maar groter wordt. Weerstand bij de kleinere clubs is heel begrijpelijk. Ik denk dat de KNVB zelf het besluit moet doorzetten of accepteren dat de eredivisie geen competitie meer is voor topvoetballers en topclubs.

    Geplaatst op 17-04-2022 om 09:18
    Al Jurado

    Het is jammer, had dan desnoods gekozen voor een voorseizoen programma. Met 8 ploegen desnoods. 2 groepen van 4 plus een finale. Voorafgaand aan het.seizoen dat dan evt. een maandje later kan beginnen. En dan bij succes langzaam laten groeien tot een volwaardige (voor) competitie. Bv tussen augustus en november...

    Geplaatst op 11-04-2022 om 21:53
    Ben

    Wat een dom idee, als supporter van een kleinere Nederlandse club zie ik hier alleen maar nadelen in. Bij ons is het vaak alleen maar volle bak als PSV, Ajax of Feyenoord langs komt dus financieel gaan wij er zeker op achteruit. Verder zie ik veel mensen roepen over al die nieuwe topwedstrijden maar ik ben bang dat die na een aantal weer flink zullen verminderen als blijkt dat een aantal clubs niet meer met de nieuwe top van deze competitie mee kunnen en degraderen tot subtop.

    Geplaatst op 09-03-2022 om 09:08
    Jurgen

    Voor top wedstrijden zou dit de max zijn maar voor Europees voetbal zullen de belgen niet mee doen.

    Geplaatst op 11-02-2022 om 18:55
    Hendrik Bonte

    Ik denk dat België de pineut zal zijn. Nu spelen 6 Belgische clubs in Europees verband. Door de Beneliga zal dat aantal verminderd worden. België en Nederland samen zullen waarschijnlijk maar 6 tot 8 voetbalploegen mogen naar de Europese competitie mogen sturen. Dat zal afhangen van hun ranking.

    Geplaatst op 07-02-2022 om 10:28
    John Constans Stiegelis

    Ik wacht al zo lang op een gezamenlijke competitie. Ik zie ook alleen maar voordelen. Maar het belangrijkste is dat als de beste clubs van beide landen elkaar in één competitie treffen de competitie spannender wordt, en de kwaliteit van het voetbal in de breedte omhoog zal gaan. Ik begrijp echt niet waarom de kleinere clubs, met name in Nederland, er op tegen zijn, wellicht dat die clubs ook alleen maar klein kunnen denken. Maar ik zal blijven wachten!

    Geplaatst op 17-01-2022 om 01:30
    MARI VAN DER LINDEN

    Zou top zijn! Doen. Helaas veel stijfkoppen en domme clubs. Jammer, maar gaat waarschijnlijk niet door... NEC - RKC en PEC - Go Ahead gaan voor..........

    Geplaatst op 12-12-2021 om 13:57
    Ronald

    Nederland en België beschikken beiden over goede clubs maar de landen zijn beiden te klein voor een serieuze competitie. Een dergelijke competitie komt de topclubs alleen maar ten goede. En laat ze dan gelijk even doorpakken met een voorwaarde dat alleen op natuurgras mag worden gespeeld. Word je op Europees niveau ook serieus genomen.

    Geplaatst op 11-11-2021 om 22:17
    Cristo

    Van micky mouse competitie naar mini mouse competitie

    Geplaatst op 07-11-2021 om 21:18
    Koert

    @Jan: te groeien, maar waarnaartoe? Een middelmatig niveau dat op Europees niveau gewoon weggelachen wordt? Laat ze dan maar groeien op nationaal niveau en laat het Europese werk aan de ploegen die daar ook effectief kans maken.

    Geplaatst op 17-10-2021 om 21:15
    Jan

    ik vind de beneliga een slecht idee. door dit krijgen veel mider kleinere clubs kans om te groeien.

    Geplaatst op 12-10-2021 om 17:12
    Berx Danny

    Inderdaad Dirk-Jan, dat de Belgische grenzen doorheen Nederland, Frankrijk en ook nog Duitsland gelegen zijn, is te gek voor woorden. Voeg ons Vlaanderen maar bij onze Noorderburen. Antwerpen is nu al bijna in handen van de Nederlanders. In Belgisch en Nederlands Limburg is het verschil ook niet zo groot. Wat de voetbal betreft, hopelijk zal de BeNe liga in 2025 opgestart worden. Eindelijk krijgen we dan veel meer topmatchen voorgeschoteld.

    Geplaatst op 23-09-2021 om 00:14
    Dirk-Jan

    Beter wordt Vlaanderen gewoon van Nederland, dan mogen die domme Fransen Wallonie hebben.

    Geplaatst op 20-09-2021 om 22:56
    Freddie

    Uitstekend idee. Meer tegenstand = meer leren = meer succes. Belgie doet het momenteel uitstekend, NL heeft ondanks een redelijke keur aan spelers nog steeds moeite met de eigen verdediging en aanvallend (te langzaam & voorspelbaar) met middlematige tegenstanders die compact verdedigen en snel counteren. De oorzaak is de voetbalcultuur vol vage verwijzingen naar de "Hollandse School", algemeen gezien als aanvallen over de vleugels, maar zonder raakvlak met de meer succesvolle speelstijlen van 74 (!!), 78, 10 en 14. Wellicht beginnen met NL 10 en B 8, maar daarna puur en alleen naar prestatie - ook als dat zou betekenen NL 0 en B 18 teams.

    Geplaatst op 19-09-2021 om 23:01
    Ward

    Als Belg/Vlaming vraag ik me af hoe het zit met de talen in België zijn er 3 officiële talen en in Nederland 1. Ik vrees ervoor dat standard en charleroi eruit zullen vallen omdat de compititie waarschijnlijk nederlandstalig word maar ik vindt het een mooi concept. het is leuk om als club brugge fan je club te vergelijken met ajax en psv om te weten hoe ver we staan. Het zijn meer topmatchen maar politiek gezien denk ik dat dit onmogelijk is er zijk teveel nadelen maar als iedereen erachter staat moet dit lukken.

    Geplaatst op 14-08-2021 om 23:08
    John Constans Stiegelis

    Eindelijk! Al in de jaren zeventig leek mij een gezamenlijke competitie een goed idee. Toen nog niet eens vanuit de gedachte dat de achterstand van onze clubs op de grote voetballanden in Europa steeds groter zou worden, maar puur nog vanuit de idee dat een competitie met de grote clubs uit Nederland en België veel meer spannende wedstrijden zou opleveren en dit de kwaliteit van het voetbal ten goed zou komen. Zelf volgde ik de competitie in België met even plezier als die van hier in Nederland. Dat nu vooral financiële noodzaak - de verkoop van televisierechten - de drijfveer is, verbaast geenszins, de hele wereld draait meer en meer, en enkel en alleen om geld; helaas.

    Geplaatst op 14-07-2021 om 22:27
    Koert

    Volgens VI lijkt er met de lancering van de NL League een streep getrokken door het idee voor een gezamenlijke competitie met België. De KNVB wordt helemaal buitenspel gezet, alleen voor een apart blockbusters-toernooi met de topclubs van beide landen staat de deur nog op een kier. 30 op 34 clubs akkoord, maar bij de (voorlopige?) dwarsliggers zitten momenteel nog Ajax en Feyenoord.
    https://www.vi.nl/pro/waarom-de-beneliga-door-de-nl-league-verder-weg-is-dan-ooit

    Geplaatst op 13-07-2021 om 10:59
    Koert

    @Schwalbe: Dat is best mogelijk maar de Clubs denken uiteraard in de eerste plaats aan zichzelf. Tickets, en dus inkomsten, inleveren opdat de competitie hoger aangeschreven zou worden is niet bepaald iets waar zij die moeten inleveren hoog mee oplopen. De clubs moeten het wel willen goedkeuren. Hoe meer verliezers hoe minder kans dat het er van komt.

    Geplaatst op 16-05-2021 om 21:40
    Schwalbe '04

    Je moet ook helemaal geen 10 tickets willen. Het nadeel van de beide landencompetities is dat ze te veel tickets hebben, niet te weinig.

    De nr 5 van afgelopen jaar haalt geen punten in Europa, dat is steeds het probleem. In een BeNeLiga zouden de nummers 9 en 10 net zo min iets presteren. Samenvoegen en minder tickets zorgt juist dat de competitie hoger aangeschreven wordt.

    Geplaatst op 16-05-2021 om 09:42
    Koert

    Gesplitste Conference-standings maar toch cross-border spelen is een optie om de 5 tickets per land te behouden. Uitgaan van 5 tickets voor BE en NL samen (yt-video hieronder) is wel vrij surrealistisch.

    Geplaatst op 15-05-2021 om 00:05
    Bart

    Ik zag laatst op YouTube iemand met een goed format voor de beneliga

    https://youtu.be/6Wp_xp7gUCk

    Soort van Amerikaanse competitie met divisie noord(Nederland) en divisie zuid (België) ieder 12 teams en dan in een playoff tegen elkaar.

    Geplaatst op 14-05-2021 om 23:43
    Roy

    Net als de super league is ook dit een belachelijk idee.
    lekker de eredivisie laten zoals het was, net als de Champions League

    against modern football

    Geplaatst op 06-05-2021 om 09:24
    Koert

    Er wordt nog steeds gemikt op een vorm van "cross-border competition" waarbij iedere federatie zijn UEFA-tickets gewoon kan behouden. Met zeven tickets voor België en Nederland samen, vallen 4 van de 11 ploegen die al zeker zouden deelnemen Europees uit de boot. Dan zie ik niet meteen hoe er voldoende draagvlak voor een meerderheid gevonden gaat worden voor een competitie met 10+8.
    De houding van UEFA zal uiteindelijk beslissen over het lot van de BeNeLiga. In Ierland, Schotland, Scandinavië en de Balkan zijn ze in alle geval ook geïnteresseerd in wat de UEFA daar uiteindelijk over zal zeggen. UEFA lijkt vooralsnog te willen wachten tot 2024 om hierover een officieel standpunt in te nemen.

    Geplaatst op 04-05-2021 om 11:51
    David

    @Koert. Ik ben daar niet zo bang voor. Als er een salary cap is en je kunt als speler kiezen tussen Barcelona, Roma en bv Rennes met vergelijkbare aanbeidingen, dan kiezen toch voor de naam en traditie van Barcelona. Chinese en Amerikaanse competities is leuk voor pensionados die het beste van hun carriere erop hebben zitten en inderdaad nog wat financieel willen scoren. Maar spelers die bv nog een interlandcarriere hebben zie ik dat niet zo snel doen. Je verdwijnt dan van de radar en kans op selectie wordt kleiner. Maar nu wordt de focus verkeerd gelegd.

    Geplaatst op 30-04-2021 om 12:10
    Koert

    @David: Het is inderdaad competitievervalsing om al de beste spelers op te kopen, ze belachelijk hoge lonen uit te keren, daarvoor bakken schulden te maken en dan te gaan eisen dat bijna al het geld naar die enkele "topploegen" moet gaan. Ze zouden die ploegen inderdaad beter de toegang tot Europese competities ontzeggen zodat ze orde op zaken moeten stellen in eigen huis. Wat stelt die Financial Fair Play voor op dit moment? Een richtlijn voor de brave ploegen waar de "groten" zich niets van aan moeten trekken. Daar staat dan weer tegenover dat we Messi, Ronaldo, Mbappé, e.d. wel heel graag zien spelen en als ze Europa moeten achterlaten om in China of de U.S. het grote geld te gaan verdienen, ze dat ook wel gaan doen.

    Geplaatst op 26-04-2021 om 09:55
    David

    Gelukkig verdwijnt het gedrocht van de beneliga tsm de superliga in de prullemand. Wat nu aangepakt moet worden is het idee dat het altijd maar voor meer, meer, meer moet. Is toch belachelijk dat een Real met 1,1 miljard schuld nog spelers als Mbappe en Haaland wil kopen? Salary cap invoeren en clubs met schulden moeten gewoon gesaneerd worden, net zoals bedrijven. We zijn te ver doorgeschoten met de idiotrie van het voetbal.

    Geplaatst op 24-04-2021 om 19:14
    Martin Muijrers

    Ik ben voor een Bene liga, omdat het structureel meer geld oplevert voor de clubs. Hierdoor kunnen de clubs ook betere spelers kopen. Als over 10 jaar een superliga komt, zal betaald voetbal in de lage landen verdwijnen. De eredivisie en de eerste klasse zijn alleen niet sterk genoeg om zelfstandig te overleven.

    Geplaatst op 22-04-2021 om 14:00
    Wim van Wijk

    Als het tekort Europese tickets de doorslag moet gaan geven dan vind ik dat je ook moet kijken naar de kwaliteit van het Europees voetbal. Bijvoorbeeld een topploeg uit een top 5 competitie zit niet te wachten op een middenmoter uit de BeNeLiga. Ik vind 7 een prima aantal. Als je dan bedenkt dat er ongeveer 4 ploegen uit Nederland en 3 ploegen uit Belgie een ticket gaan krijgen. Niks mis mee. Lets GO!

    Geplaatst op 19-04-2021 om 12:48
    Otis

    Ik vind dat BeNeLiga een goed idée is, en veel positieve punten heeft, BV: Meer publiek, meer spanningen in de stadions omdat beide landen met eigen clubs tegen elkaar spelen. Het geeft zeker en vast meer spanningen rond Europese tickets. In de eerste jaren zal er meer publiek toestromen, omdat het nieuw is en iets nieuws hebben de mensen graag... Het zouden ook spannende matchen zijn bv: Club Brugge VS Ajax...
    OH Leuven VS Groningen...
    Het zou goed zijn als het voorbereiden werk klaar is tegen 2025, de Clubs zouden zich kunnen voorbereiden en hun fans aantrekken met de League...
    Alleszins ik zie het helemaal zitten!

    Geplaatst op 17-04-2021 om 08:28
    Arjan

    Houd beide competities apart met 10 teams van Nederland en 8 van België. Laat ze wel tegen elkaar spelen maar maak de stand op in eigen land.

    Zo creëer je een sterkere competitie en behoud je de Europese plekken per land.

    Voordeel is ook dat er voor alle ploegen spanning zal blijven ze spelen tot het eind ergens voor, is het niet voor Europees dan wel tegen degradatie.

    Geplaatst op 16-04-2021 om 07:34
    Marco

    Het hebben van 10 tickets maakt voor de beneliga is een idioot idee , en wel hierom.

    Nu hangen Belgie en Nederland steeds tussen 4 -5 en soms 6 europese tickets .
    Waar na 1 seizoen ze weer terug vallen met 1 ticket . dit comt door dat de nummers 4-5 in de nationale competities veel punten verspelen in kwalificaties . en zelfs worden uitgeschakeld.

    Met een start van 5 of 6 en gevolgd door eufa coeficentie punten-tickets heb je een veel sterker veld en kun je de plaatsen behouden . met Ajax ,Club bruggen , AZ alkmaar , Antwerp ,PSV , anderlecht , feyenoord , etc etc heb je al een veel sterkere basis om punten binnen te harken en gegarandeerd betere resultaten.
    Plus sterkere beneliga

    Geplaatst op 12-04-2021 om 13:45
    Michael

    Het is waarschijnlijk een aantal jaren wennen, maar uiteindelijk de enige manier om de centen in de voetbalwereld bij te benen.
    Het zou mooi zijn als een dergelijke competitie betere spelers aantrekt en de jeugd langer binnen houdt. Het voetbal wordt aantrekkelijker en weer de moeite waard om te kijken.

    Geplaatst op 11-04-2021 om 23:37
    Al

    Als men gewoon na afloop van de Beneliga rondes een gesplitste nationale play-off houdt, dan hou je je eigen aantal Europese tickets.

    Beter dus...bijvoorbeeld top 4 in NL (bv Ajax, PSV, AZ en Vitesse) voor Ch. L, En nrs. 5 tm8 voor Eufa cup plaatsen. Zo is de Beneliga een voorronde waar de UEFA plekken niets mee te maken hebben...

    Geplaatst op 11-04-2021 om 11:26
    Jochem

    Persoonlijk lijkt me dit fantastisch. Zo kunnen we nog enigszins meedoen Europees. Echt concurreren met de topladen dat zal lastig zijn maar op deze manier kunnen we wel mee blijven doen. Concurrerender worden dan we nu zijn. Vergeet ook niet de nieuwe plannen voor de Europese leagues. Als we mee willen hebben we een groter achterland nodig. Bovendien zijn de Scandinavische en Britse landen ook al aan het kijken naar andere competities. We moeten eigenlijk gewoon wel.

    Ikzelf vind het Nederlands eredivisie voetbal ook steeds minder aantrekkelijk. Ik trek steeds meer naar de buitenlandse leagues, een BeNeliga zou voor mij een uitkomst zijn. Ik hoop op betere spelers en meer concurrentie en dus beter voetbal.

    Geplaatst op 04-04-2021 om 18:11
    David

    Als een Ajax meer tegenstand wil, ga lekker in de bundesliga spelen, zoals Tilburg Trappers met ijshockey. De rest van het land speelt dan wel om de landstitel, zoals bij het ijshockey ook gebeurd,

    Geplaatst op 02-04-2021 om 10:41
    David

    Kijkend naar de Nederlandse clubs:

    - Kleinere clubs zullen minder vaak of zelfs niet meer op het hoogste niveau spelen
    - Onderste helft eredivisie zal niet meer op het hoogste niveau spelen, komen in een 2e klasse
    - Aantal europese tickets voor Nederlandse clubs wordt minder
    - Subtoppers als Vitesse, Utrecht zullen minder europees spelen dan nu
    - Topclubs in Nederland zullen minder vaak Champions league spelen dan nu

    Sorry ik vind het een gedrocht. Een beetje leuk voor de absolute topclubs, voor de kleinere en middelgrote clubs desastrues. Ze krijgen misschien meer tv gelden maar dat boeit ze niet, ze willen op hoogste niveau spelen. Deze clubs zullen dan ook nooit akkoord gaan hiermee.


    Geplaatst op 02-04-2021 om 10:38
    Koert

    De nummers 1 en 2 van Luxemburg zouden zelfs in de huidige BE en NL tweede klasse hooguit een middenmotor zijn, laat staan dat ze in een divisie onder de BeNeLiga potten zouden breken, en vergeet al maar helemaal de BeNeLiga zelf. Op Elofootball.com staat Dudelange op 1465 en Esch op 1427, vergelijk ze maar met Volendam en Excelsior, of Roeselare en Lokeren. DIe kunnen niet mee in Liga 2 (rechterkolommen Eredivisie/1A), hooguit Liga 3 en dat zijn dan de Luxemburgse topploegen. Gemiddelde Elo top 10 NL: 1817, BE: 1802, LUX: 1233 (!). Ter vergelijking FR: 1950, IT: 2050. Maar goed als er betere ploegen komen spelen kan het ook voor hen ook interessanter worden om meer te investeren. Momenteel echter zeer zwakke ploegen.

    Geplaatst op 27-03-2021 om 13:57
    Paul

    Ook van mening dat een BENELUX competitie nog interessanter is.
    Een ploeg uit Luxemburg moet zeker mogelijk zijn en de kleinere clubs uit Luxemburg
    laten aansluiten bij de Belgische competitie.

    Geplaatst op 27-03-2021 om 11:12
    Frank

    Voor beide landen word het beter met voetbal. en ook de kans op europees succes word een stuk groter

    Als er begonnen word met 5 tickets zo als het nu staat .en met sterkere clubs in de beneliga word de kans op eufa coeficient punten ook hoger.en makkelijker om nieuwe tickets te halen en te behouden.

    Nu gaan beide competitie tickets voor europees voetball verloren aan de 5e en laagst genoteerde club van de nationaale competitie.

    Met een goede top 10 clubs en of stabiele top 7 worden de kansen om meer tickets te kreigen en tebehouden al een stuk hoger. waar door er ook meer spelers in de benelige willen blijven,

    Afstanden moet geen probleem zijn aangezien alle Eufa wedstrijden verder zijn dan nationaale competities

    Geplaatst op 23-03-2021 om 16:13
    Marco

    Goede middag , met wat spelen in het maak je eigen stand in transfermarkt. kun je all zien dat het een stuk spannender word.
    Seizoen 2020-2021 21 maart 2021.
    # Club Sp W G V Pnt
    1 Club Brugge 17 12 1 4 37
    2 AZ 15 10 1 4 31
    3 Beerschot 17 10 1 6 31
    4 Ajax 13 9 2 2 29
    5 KV Oostende 17 8 3 6 27
    6 Vitesse 15 8 2 5 26
    7 Anderlecht 16 6 7 3 25
    8 Royal Antwerp 16 8 1 7 25
    9 Leuven 17 6 3 8 21
    10 KAA Gent 17 5 5 7 20
    11 KRC Genk 16 5 4 7 19
    12 PSV 14 4 6 4 18
    13 Heracles 14 5 3 6 18
    14 KV Mechelen 17 4 6 7 18
    15 FC Twente 15 3 7 5 16
    16 Feyenoord 14 3 6 5 15
    17 Utrecht 13 3 5 5 14
    18 Groningen 15 2 6 7 12
    19 Heerenveen 14 2 6 6 12
    20 ZulteWare

    Geplaatst op 22-03-2021 om 16:53
    patrick stieperaere

    Richt de vraag eens naar alle supportersclubs in België ( en ook Nederland ), wat zij ervan vinden, behoor ik tot de elite of is het met ons gedaan, gezellige derby's, strijd om niet te zakken of om toch eens te kunnen proeven van Europees voetbal, is het niet de competitie dan de beker maar. Een traditie wordt kapotgemaakt, gaan we terug naar de Geuzentijd, de verenigde Nederlanden ?
    Landenteam ? Ook een combinatie van Belgen en Nederlanders om het zot uit te drukken. Belnet, Nedbel ?
    Alles draait hier weer om geld, kijkcijfers, sponsors, ... waar blijft de goeie oude sport ?

    Geplaatst op 17-03-2021 om 13:31
    Bernie Meessen

    Waarom geen Benelux competitie met acht clubs uit België,acht clubs uit Nederland en twee clubs uit Luxemburg? Wordt het niveau in Luxemburg ook hoger.

    Geplaatst op 16-03-2021 om 20:22
    Landers

    De BeNeLiga zal een sterke competitie zijn met meer top wedstrijden en belangrijk een hoger niveau, daar is de kijker alleen maar blij mee lijkt me. Ik heb een seizoenskaart bij Ajax, 2/3e van de wedstrijden zijn een formaliteit, meer mooie wedstrijden maken het aantrekkelijk. Dat de clubs in Europa dan beter voor de dag komen is mooi meegenomen, Vitesse, Utrecht etc. bakken er nu niets van als ze zich al kwalificeren. Voor de kleine eredivisie clubs verandert er weinig, nadeel is de eerste divisie zal nog minder aandacht krijgen.

    Geplaatst op 26-02-2021 om 14:22
    Koert Vynckier

    "Ten eerste verliezen de Nederlandse clubs een aantal Europese plekken, dus minder kans op Europees voetbal. En clubs die uit de BeNeliga degraderen krijgen een enorme klap vanwege de grote(re) verschillen."
    De plekken die verloren gaan zijn voor de Europa Conference League, het Nederlandse voetbal is de facto al gedegradeerd en na 2024 wordt het nog een stuk duidelijker. een BeNeLiga biedt juist meer kans op Europees voetbal op hoog niveau, en minder op laag niveau.
    Degraderen uit BeNeLiga (1) zou kunnen opgevangen worden door een BeNeLiga (2) er net onder (de rechtse kolommen). In de veronderstelling dat NEC de eerste jaren niet promoveert zou die dus eerst promoveren naar Liga 2 waar de verschillen met Keukendivisie minder gr

    Geplaatst op 17-02-2021 om 10:42
    Koert Vynckier

    @Daffy: "Maar ik zie niet waarom Ajax het in Europa beter zou doen dan nu. De echte toptalenten worden weggekaapt door de nog grotere clubs, en dat zou straks nog steeds zo gebeuren."
    Met een BeNeLiga ga je grotere budgetten ter beschikking hebben door bv. uitzendrechten. Door het hogere niveau van voetbal, dat het niveau van de Franse Ligue 1 benadert, ga je ook niet meer de situatie krijgen dat een speler uit BE of NE voor pakweg 17M aan een Franse club verkocht wordt, en dan 6 maanden later voor 80M aan een Italiaanse club doorverkocht wordt, na bewezen te hebben ook op dat niveau mee te kunnen. Haal de "man in the middle" er tussen uit door het niveau op te krikken en dat is ontegensprekelijk beter voor BE en NE top

    Geplaatst op 17-02-2021 om 10:29
    Koert Vynckier

    @Daffy: Ik pik er hier en daar wat uit: "de kans dat een club als NEC op het hoogst mogelijke level speelt, niet veel moeilijker wordt? En dat is toch waar iedere club naar streeft. Het verschil tussen de top clubs en de rest is nu al groot, maar wordt nog groter bij een Bene-liga."
    Klopt, het budget van NEC laat momenteel niet toe om op top-niveau mee te spelen. NEC zou waarschijnlijk in de Eredivisie spelen, maar het niveau van de Eredivisie zou wel dalen zonder de topclubs.
    Het hoogst mogelijke niveau is uiteraard Champions League. Realistisch gezien moet NEC daar zelfs niet van dromen. De kans dat Ajax die ooit wint is al miniem, ze zullen al blij mogen zijn als ze na 2024 zonder BeNeLiga nog in de groepsfase geraken.

    Geplaatst op 17-02-2021 om 10:17
    daffy4

    Deel 4. Want is het natuurlijk niet goed te praten dat een club als Barcelona met een schuld van meer dan een miljard euro, Frenkie de Jong kan kopen voor 75 miljoen. Dat is gewoon oneerlijke concurrentie. Natuurlijk zitten er ook clubs tussen (engeland, duitsland) die het financieel beter voor elkaar hebben, maar dat overbrug je ook niet met een beneliga. Je knabbelt er alleen een beetje vanaf. Ik zou toch meer iets zien in een sterkere eredivisie, waarin het voetbal wordt gedragen in heel het land en niet in een paar regios waar de topclubs spelen. Dan blijven er meer talenten doorbreken landelijk. En dat we ooit europese top halen is een illusie, hoogstens zal het een uitschieter blijven zoals met Ajax 2 seizoenen geleden.

    Geplaatst op 17-02-2021 om 08:35
    Daffy3

    Deel 3. Dan de absolute topclubs. Natuurlijk is het voor deze clubs wel beter, Als Ajax supporter in de eredivisie heb je een paar leuke wedstrijden, de rest moet je gewoon winnen. De tegenstand wordt groter met wat belgische topclubs. Dat is logisch, hoewel je als Ajax supporter dan meer wedstrijden zult verliezen dan nu. Weet niet of Ajax supporters met die teleurstelling kunnen omgaan :) . Maar ik zie niet waarom Ajax het in europa beter zou doen dan nu. De echte toptalenten worden weggekaapt door de nog grotere clubs, en dat zou straks nog steeds zo gebeuren.

    Geplaatst op 17-02-2021 om 08:30
    Daffy2

    Deel 2. Nu zijn er hier uit Nijmegen nog spelers die via NEC het Nederlands elftal hebben gehaald maar dat zal dan nog veel minder worden. Kijk maar eens welke talenten uit witte vlekken als Zeeland en Apeldoorn zijn doorgebroken. Dus uiteindelijk lijkt het me voor het nederlandse voetbal in het algemeen ook niet beter.
    Dan de clubs die wel naar de Beneliga kunnen. Ten eerste verliezen de nederlandse clubs een aantal europese plekken, dus minder kans op europees voetbal. En clubs die uit de beneliga degraderen krijgen een enorme klap vanwege de grote(re) verschillen. Toegegeven je hebt een paar leukere sterkere tegenstanders erbij maar ik zie dit in het totaal als slechts een marginale winst voor het nederlandse voetbal.

    Geplaatst op 17-02-2021 om 08:22
    Daffy

    @Koen. Dank je voor de toelichting maar is het niet zo dat de kans dat een club als NEC op het hoogst mogelijke level speelt, niet veel moeilijker wordt? En dat is toch waar iedere club naar streeft. Het verschil tussen de top clubs en de rest is nu al groot, maar wordt nog groter bij een Bene-liga. Dus ik kan me goed voorstellen dat NEC en de andere wat kleinere clubs geen voorstander zullen zijn. Ze spelen dan in de marge, supporters zullen afhaken en sommige clubs zullen het niet overleven. Effect is dat je nog meer witte vlekken op de map van Nederland krijgt waar geen topvoetbal meer wordt gespeeld. Een lokale club op niveau zorgt er voor dat kinderen uit die regio gaan voetballen. Dat worden er minder en dus minder talenten.

    Geplaatst op 17-02-2021 om 08:05
    Koert Vynckier

    @Daffy: Behalve dan dat NEC terug in de Eredivisie zou spelen, maar dan min de top 10 ploegen. Dus met ploegen als Venlo, Sparta, Zwolle, Fortuna, ADO, Waalwijk, Emmen, Breda, Cambuur, De Graafschap, Go Ahead Eagles, e.d. en daar waarschijnlijk niet meteen uitgeknikkerd gaan worden.

    Als er een Liga 2 zou komen zou er zo goed als niets veranderen voor NEC tenzij ze promoveren naar Liga 2, Daar gaan ze niet noodzakelijk met bijna zekerheid van het kastje naar de muur gespeeld worden.

    Het is maar wat je als beter voor jou zou beschouwen natuurlijk.

    Geplaatst op 13-02-2021 om 10:12
    Koert Vynckier

    Voor een NEC-supporter zie ik niet veel veranderen. Zelfs al vloeit er meer televisiegeld door naar de club, ook dan wordt de supporter daar niet noodzakelijk beter van.

    Geplaatst op 12-02-2021 om 21:16
    Daffy

    Ik ben NEC supporter. Kan iemand me uitleggen waarom het voor NEC en dus voor mij beter zal zijn? Zelfde vraag kun je verwachten van iemand uit Emmen, Tilburg, Maastricht, Almere.

    Geplaatst op 12-02-2021 om 11:03
    Koert Vynckier

    Ho maar, 3 competities! Ik vond dat Liga 1 en Liga 2 de "kleintjes" een stabielere omgeving en hoger niveau kon bieden. 1B/Keukendivisie ook fuseren tot BeNeLiga 3 (evt. A en B)? Tja, waarom niet eigenlijk?

    Geplaatst op 11-02-2021 om 00:53
    Symon Zwart

    Waarom niet het hele profvoetbal in België en Nederland fuseren in een nieuwe voetbalpiramide van 3 competities bestaande uit 18 clubs. Begin aub niet over dat supporters van bijvb Cambuur of de Graafschap niet zitten te wachten op clubs als Leuven, Westerlo of RWDM. Want dat is simpel gezegd niet waar! Ik denk dat supporters van clubs als graafschap, Cambuur, go Ahead etc. op dit moment ook niet zitten te wachten op Top Oss, Helmond of Jong AZ en toch zitten hun stadions vol (buiten de Coronacrisis om uiteraard 😉). Gewoon alles fuseren zo kan iedere profclub in België en Nederland mee profiteren van de grotere commerciële markt. Ik zeg doen!

    Geplaatst op 10-02-2021 om 20:44
    Koert Vynckier

    Inderdaad liever vroeger dan later, maar dan moeten bestaande tv-contracten opengebroken worden. De druk om de grote hervorming van het Europese voetbal, met o.a. gesloten Champions League, te vervroegen naar 2023 is door de Corona-verliezen al heel groot. Ideaal zou de BeNeLiga dan al een feit moeten zijn. De UEFA beseft dat ze de evolutie niet kan tegenhouden. Vanaf 2024 gaan de nieuwe UEFA-vereisten voor (supra)nationale competities de kleinere clubs confronteren met een nieuwe harde realiteit.

    Geplaatst op 01-02-2021 om 13:19
    oemoerkoe

    doe in 2021. vvvvvvvvvvv

    Geplaatst op 01-02-2021 om 11:10
    Serge Duijm

    Prima idee Liga der lage Landen.
    Europese plaatsen moet geen probleem opleveren als je ze gewoog net als nu per land verdeeld.

    Geplaatst op 31-01-2021 om 15:29
    DvH

    Indien je het zou doen, zou ik bekijken of een Amerikaans model haalbaar is: in het BNL model zou je dus een Nederlandse groep hebben en een Belgische (van ieder, zegge, 10 ploegen) die punten en doelsaldo bijschrijven binnen hun eigen groep, terwijl er wel wedstrijden over en weer worden gespeeld. In het geval dat alles uit en thuis zou spelen, kom je uit op 36 wedstrijden per seizoen. Daarna kun je eventueel nog een play-off of topronde erachter plakken om de verdeling van Europese tickets te regelen. Om te garanderen dat ieder land tenminste één ticket behoudt, blijven de bekertoernooien nationaal. Of andersom, de competitie blijft nationaal en we spelen een gecombineerd bekertoernooi.

    Geplaatst op 31-01-2021 om 13:03
    DvH

    Indien je het zou doen, zou ik bekijken of een Amerikaans model haalbaar is: in de MLS halen de clubs punten voor hun eigen 'conference', terwijl ze ook wedstrijden spelen tegen ploegen uit de andere conference.

    In het BNL model zou je dus een Nederlandse groep hebben en een Belgische (van, zegge, 10 ploegen) die punten en doelsaldo bijschrijven binnen hun eigen groep, terwijl er wel wedstrijden over en weer worden gespeeld. In het geval dat alles uit en thuis zou spelen, kom je uit op 36 wedstrijden per seizoen. Daarna kun je eventueel nog een play-off of topronde erachter plakken om de verdeling van Europese tickets te regelen. Om te garanderen dat ieder land tenminste één ticket behoudt, blijven de bekertoernooien nationaa

    Geplaatst op 31-01-2021 om 13:01
    Victor

    Ik bedoel beker bo België croky cup

    Geplaatst op 30-01-2021 om 23:42
    Victor

    wat als je gewoon de Belgische en Nederlandse niet beneliga ploegen gewoon samengooit dan moet bv niet nummer 14 in stand gaan degraderen ik ben voor topploeg dus wel jammer dat ik dan geen matchen niet meer kan denken we hakken die het bos in en hoe zit het met bekent daar al over nagedacht

    Geplaatst op 30-01-2021 om 23:41
    Koert Vynckier

    Zie je ze in bv. Frankrijk een halve competitie Ligue 1 tegen Ligue 2 spelen omdat de kleine ploegen dan ook eens tegen de grote kunnen spelen? Daar zit toch echt niemand op te wachten, wel?
    Als de BeNeLiga ooit een feit wordt zal men dat snel de normaalste zaak van de wereld gaan vinden. Het verhaal van de kleintjes die ook eens tegen de groten willen spelen, in welke zichzelf respecterende competitie krijg je zoiets nog uitgelegd?
    Het zal alleen de vraag zijn of de kleintjes de groten wel kunnen tegenhouden, en met welk recht. Als de gesloten Champions en Europa Leagues met promotie en degradatie in 2024 het levenslicht zien, dan verliezen nationale competities sowieso hun Europese relevantie.

    Geplaatst op 29-01-2021 om 22:13
    Paul Lasès

    Uit deze gedachtewisseling blijkt maar weer, dat er twee visies zijn. De ene luidt: de kleine clubs moeten tegen de grote kunnen spelen. Dat levert hun namelijk volle stadions. De andere zegt: de grote moeten "verlost" worden van de kleintjes. Dat bevordert dan immers de kwaliteit en de spanning.
    Die twee uitgangspunten lijken elkaar uit te sluiten.
    In mijn vorige bijdrage, zie hieronder, doe ik echter een voorstel om aan beide zienswijzen recht te doen.

    Geplaatst op 28-01-2021 om 21:14
    Koert Vynckier

    Als ik het hier zo allemaal bekijk mag het gerust 8+8 worden in Liga 1, na 30 wedstrijden spelen de eerste 4 van elk land Playoffs voor het kampioenschap en de hoogste Europese tickets. De laatste 4 per land spelen Playoffs voor het laatste ticket (als bekerwinnaar bij de eerste 4) en degradatie/nacompetitie. Als we zo geen Europese tickets moeten inleveren, waarom niet?
    In Liga 2 gewoon 10 + 10 tot de finish voor zowel promotie als degradatie.
    Dan spelen de kleintjes ook nog in de BeNeLiga en worden ploegen die uit tweede klasse promoveren niet meteen voor de grote leeuwen gegooid. TV-deals voor Liga 1 en 2 moeten toch mogelijk zijn.

    Geplaatst op 28-01-2021 om 20:56
    Paul Lasès

    De nationale competities als aanloop naar de BeNeLiga.
    In de eerste helft van het seizoen spelen de hoogste niveaus (elk 16 clubs) van Nederland en België beide een halve competitie.
    Samen 16 clubs d.w.z. 15 wedstrijdrondes.
    In de tweede helft van het seizoen spelen de nummers 1 t/m 7 van Nederland en de nummers 1 t/m 5 van België samen een hele competitie.
    Samen 12 clubs d.w.z. 22 wedstrijdrondes.
    In totaal 37 wedstrijdrondes. Dat moet te doen zijn, lijkt me.
    De nummers 8 t/m 16 van de nationale competities spelen in de tweede helft van het seizoen een dubbele competitie om een Europees ticket - en natuurlijk tegen degradatie.

    Geplaatst op 28-01-2021 om 20:28
    Koert Vynckier

    Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik kijk liever naar bv. een Twente - Herenveen dan bv. PSV - Waalwijk. Wedstrijden, waarbij de topploegen aan 80% van de kracht normaalgezien nog vrij comfortabel kunnen winnen, boeien me absoluut niet.
    Voor mijn part maken ze, naast een BeNeLiga 1 ook een BeNeLiga 2, met de rechterkolommen van Eredivisie en JPL. Zo blijft het voor iedereen mogelijk om door te groeien.
    Als je eens op elofootball.com gaat zien naar de feitelijke "sterkte" van de rechterkolom van de Eredivisie en die in een pot gooit met de Belgische rechterkolom, dan ga je interessantere wedstrijden krijgen dan kop tegen staart waarbij je moet hopen dat de topploeg zo ongeïnteresseerd is dat ze zouden gelijkspelen of wie weet zel

    Geplaatst op 27-01-2021 om 13:20
    Jasper

    Totaal geen voorstander. Als voetballiefhebber kijk je uit naar wedstrijden waarin de 'kleinere clubs' het in eigen huis de grotere ploegen moeilijk proberen maken in een uitverkocht stadion. De overcommercialisering van het voetbal doet het zijn charme in totaliteit verliezen. Het is bovendien extreem egoïstisch. Niet alleen voor de clubs maar ook voor alle supporters. Maar ja.. Als het maar opbrengt he ;). Dat is het enige waar de zakkenvullers mee bezig zijn.

    Geplaatst op 26-01-2021 om 12:04
    Mohammed

    Beneliga wordt een moeilijk verhaal omdat er veel clubs zijn die het niet zitten. Waarom wordt de KNVB beker en KBVB beker en de Johan Cruijff-schaal niet ingeruild voor een dergelijke competitie om mee te beginnen?

    Als dit slaagt is de stap naar een volledige beneliga kleiner.

    Geplaatst op 26-01-2021 om 11:07
    Mitchel

    Compleet mee eens maar moet wel 20 clubs zijn lijkt me beter

    Geplaatst op 26-01-2021 om 01:22
    Albert Poutsma

    De handicap van het verlies van Europese plaatsen kan opgelost worden door de Beneliga als voorronde van de nationale competitie te beschouwen.

    Stel je voor een Beneliga met 16 (9+7) en daarna een eredivisie in 2 groepen. 4 bovenste teams spelen om kampioenschap en 3 Ch. L tickets. 5 spelen om laatste europa league tickets en degradatie. De Uefa moet de nationale competitie nemen voor beoordeling aantal plaatsen.

    Geplaatst op 13-01-2021 om 18:59
    Koert Vynckier

    In het algemeen ben ik wel voorstander van het BeNeLiga voorstel. Het zou financieel dichter bij de Franse Ligue 1 komen te liggen, maar dan zonder de aanwezigheid van een alles overheersende PSG.

    Ik maak me wel een beetje zorgen om de prestaties van de ploegen die Europees moeten spelen in de week, een staartploeg inplannen het weekend erop zal een heel relatief begrip worden in een competitie met enkel toppers en subtoppers.

    Als het niveau door de grotere financiële slagkracht verhoogt, dan kan ik dat alleen maar aanmoedigen. Enkel dagen geleden Genk - Eupen gezien, niet om aan te zien eigenlijk. Spijtig voor die "top-matchen" voor kleine ploegen, maar meestal zijn die gewoon niet om aan te zien.

    Geplaatst op 09-01-2021 om 00:18
    Koert Vynckier

    Enkel een gezamenlijke nacompetitie om de Europese tickets lijkt me eerder het combineren van de nadelen dan het combineren van de voordelen. Waarom zou je überhaupt 3 tickets inleveren, enkel en alleen voor een korte nacompetitie?
    Omdat de twee zesdes dan toch nog een kans op een Europees ticket zouden maken? Met 10 winnaars van de 12 beginnen om met 5 verliezers van de 12 te eindigen? Dat idee snap ik helemaal niet, er valt gewoon meer te verliezen dan te winnen.

    Het meenemen van punten uit de reguliere competitie zou ook die competitie bevoordelen met de grootste kloof tussen de kop van het klassement en de rest. De ploegen die het al het gemakkelijkst gehad hebben, krijgen dan nog eens de grootste bonus.

    Geplaatst op 08-01-2021 om 23:34
    Koert Vynckier

    Wat de ploegen die uit de boot zouden vallen betreft zie ik voor België zeker geen probleem. Er zijn momenteel maar 8 ploegen in 1B waarvan zelfs één jongerenploeg, dat zouden er gemakkelijk terug 18 kunnen worden. Voor Nederland zouden ze de jongerenploegen een eigen competitie kunnen geven, als ze dat zouden willen, of ze lossen het anders op. Ik denk niet dat de tweede klasse een probleem zal vormen.
    De kleine ploegen in 1A zullen het wel niet fijn vinden dat ze niet meer meedoen op "het hoogste niveau", maar als ze eerlijk zijn weten ze dat ze nu eigenlijk ook niet doen. Een 0-13 op je donder krijgen als een topper eens doorduwt tegen een kleintje zal er niet meer bij zijn. Maar wie zit nu echt op zo'n match te wachte

    Geplaatst op 08-01-2021 om 23:12
    Martin Bos

    Er is een concept mogelijk waarbij de voordelen van de BeNeLiga en de nationale competities worden gecombineerd.: een gezamenlijke nacompetitie om de Europese tickets. Een verkleinde Eredivisie en de Jupiler League leveren hierbij ieder zes clubs die in een onderlinge nacompetitie strijden om de beschikbare tickets.in twee gemengde poules van 6 clubs. Daarna volgt er een knock-out ronde tegen de gelijk geklasseerden uit beide poules. De nummers 1 van beide poules strijden in die ronde dus om het kampioenschap. De reguliere competitie kan spannend worden gehouden door ploegen punten mee te laten nemen naar de nacompetitie. De lijstaanvoerders nemen dan 6 punten mee, de nummer twee vijf punten, de nummer 3 vier punten etc.

    Geplaatst op 04-01-2021 om 17:39
    Martin Bos

    De voordelen van de BeNeLiga zijn evident. Er zitten ook nadelen aan het concept. Hierdoor is de kans groot is dat het voorstel uiteindelijk wordt getorpedeerd door de clubs. Veel clubs zullen sportief immers een stap terug moeten doen. De helft van de clubs die nu nog op het hoogste niveau acteren zullen degraderen. Voor andere clubs zal Europees voetbal of promotie naar de hoogste divisie veel moeilijker worden. De wedstrijden tegen topclubs, voor veel kleinere clubs het hoogtepunt van het jaar, zullen voor die kleine clubs tot het verleden behoren. Ook verschillende derby's zoals Feyenoord-Sparta of Heracles-Twente zullen minder vaak worden gespeeld. Tot slot zal de degradatieregeling vaak leiden tot een gevoel van onrecht.

    Geplaatst op 04-01-2021 om 17:07
    Michel

    Zijn er wel al duidelijkere plannen over de eredivisie/keukenkampioen divisie en de 2de Belgische klasse met de komst van een Beneliga? Een competitie met 28 clubs incl de 4 jong elftallen in bijv de nieuwe eredivisie moet toch wel zeker mogelijk zijn in bijv 2 groepen van 14 en halverwege de 7 onderste samen in 1 groep en ook de 7 bovenste in 1 groep. Hebben de teams nog steeds hun 28 wedstrijden excl de play offs. Ben benieuwd of daar al over is nagedacht.

    Geplaatst op 01-01-2021 om 14:31

    Meer reacties tonen


    Deel 'BeNeLiga voetbal - competitie voor Nederland en België'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!



    Alles over de BeNeLiga; clubs, haalbaarheidsonderzoeken en het competitieformat. BeNeLiga is een voetbalcompetitie voor clubs uit Nederland en België.


    Over de auteur van 'BeNeLiga voetbal - competitie voor Nederland en België'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Ik voetbal zelf al meer dan 25 jaar en volg het dagelijkse nieuws op de voet. Mijn hobby's zijn o.a. voetballen, hardlopen en het bijhouden van diverse websites, naast mijn baan als financieel professional.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet.